Workshops

COGNITIVE BEHAVIORAL APPROACHES FOR CHALLENGING POPULATIONS

Dimitris N. Kiosses, Ph.D.
Associate Professor of Psychology in Clinical Psychiatry,
Weill Cornell Medicine

Description: This clinical workshop will highlight cognitive behavioral approaches and techniques for different challenging populations. Specifically, we will discuss clinical techniques and present clinical cases of psychotherapy for older adults with depression and cognitive impairment, for middle-aged and older adults with high suicide risk, for middle-aged and older adults after ECT, for middle-aged and older adults with chronic pain and depression. The workshop will also highlight the opportunities and challenges of administering cognitive behavioral approaches in different settings, including home, outpatient, inpatient, and primary care.

COOL KIDS: ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΝΟΣ ΓΝΩΣΤΙΚΟ-ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΑΓΧΟΥΣ

Όλγα Ζηκοπούλου & Γρηγόρης Σίμος
Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Σκοπός του εργαστηρίου είναι να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα θεραπευτικής αντιμετώπισης του παιδικού άγχους. Το πρόγραμμα φέρει το όνομα Cool Kids («Ατρόμητα Παιδιά») και έχει σχεδιαστεί στις αρχές του 21ου αιώνα, από τις ερευνητικές ομάδες των καθηγητών R. Rapee και H. Lyneham στο Macquarie Πανεπιστήμιο, στην Αυστραλία. Το πρόγραμμα ακολουθεί τις αρχές της Γνωστικής-Συμπεριφορικής θεραπείας, και απευθύνεται σε παιδιά 6-12 ετών που έχουν ως κύρια διάγνωση μία αγχώδη διαταραχή. Το πρόγραμμα έχει διάρκεια περίπου τρεις μήνες και μπορεί να γίνει είτε σε ατομικό είτε σε ομαδικό πλαίσιο. Περιλαμβάνει τα πρωτόκολλα του παιδιού, του γονέα και του θεραπευτή, με πολύ συγκεκριμένες οδηγίες και υλικό για τον καθένα. Τα ερευνητικά δεδομένα της τελευταίας δεκαετίας, υποστηρίζουν σταθερά την αποτελεσματικότητα αυτής της παρέμβασης στη μείωση του άγχους. Στο εργαστήριο θα εξηγηθεί η φιλοσοφία του προγράμματος και θα αναλυθούν οι βασικές αρχές στις οποίες στηρίζεται. Επίσης, θα παρουσιαστεί η δομή που ακολουθούν οι 10 συνεδρίες που απαρτίζουν το πρόγραμμα. Ειδικότερα, θα προβληθούν οι στόχοι της κάθε συνεδρίας, και τμήμα του αντίστοιχου υλικού που χρησιμοποιείται κατά την εργασία με τα παιδιά και με τους γονείς τους. Με αυτόν τον τρόπο, οι συμμετέχοντες στο εργαστήριο θα έχουν τη δυνατότητα να δουν την εφαρμογή των βασικών τεχνικών της γνωστικής-συμπεριφορικής θεραπείας στην πράξη.

METACOGNITIVE THERAPY FOR RUMINATION AND DEPRESSION

Dr Costas Papageorgiou
Consultant Clinical Psychologist
The Priory Hospital Altrincham, UK


Persistent, recyclic, negative thinking, in the form of rumination, has been shown to be a core process implicated in the maintenance and perpetuation of depression (Papageorgiou & Wells, 2004). A growing body of empirical evidence supports the implementation of metacognitive therapy (MCT) for rumination and depression (Dammen, Papageorgiou & Wells, 2014; Papageorgiou & Wells, 2015; Wells et al., 2009, 2012) to maximise therapeutic effectiveness, prevent depressive relapse or recurrence, and address fundamental limitations of current treatments. MCT for depression aims to remove the metacognitive causes of rumination.The overall objective of this skills-based clinical workshop is to outline the components of individual MCT for depression (Wells, 2009; Wells & Papageorgiou, 2004). The following areas will be covered: overview of depressive rumination; the clinical metacognitive model of rumination and depression; assessment/measurement of rumination and associated constructs; case conceptualisation and socialisation; facilitating abandonment of rumination; enhancing flexible control over cognition using attention training and detached mindfulness; modifying negative and positive metacognitive beliefs; decatastrophising emotion; developing new plans for processing and relapse prevention. A combination of lecture, discussion, experiential, role-plays, and case presentations will be used to facilitate this workshop.


Key learning objectives:
(1) To gain up-to-date knowledge of the phenomenology of rumination and its relationship with depression
(2) To understand the principal features of the metacognitive model and therapy of rumination and depression
(3) To become familiar with the specific metacognitive treatment strategies and techniques for depression